Mitä tarkoittaa että vuorovaikutus vaatii tilanteiden lukemista?

Merkitykset

Vastaus:

Jotta vuorovaikutus olisi aitoa eli jotta kahden tai useamman henkilön vuorovaikutus olisi merkityksellistä on osallisten kiinnitettävä huomiota siihen, millaisessa tilanteessa kulloinkin ollaan. Se taas tarkoittaa, että ihminen pohtii sellaisia seikkoja kuin ulkoiset olosuhteet (esimerkiksi ollaanko koulussa, työpaikalla, sairaalan ensiavussa, ulkona sateessa ja myrskyssä, veneessä vai erämaassa sekä ajankohtaa eli onko yö tai vaikkapa joulu, ja kaikkia muita tilanteeseen kulloinkin vaikuttavia seikkoja.) sekä osallistuvien ihmisten ominaisuuksia (joita voivat olla asema yheiskunnassa, heidän auktoriteettinsa, ikänsä, fyysinen kuntonsa ja tilansa, heidän historiansa - jos se on tiedossa - tai mikä tahansa muu ominaisuus tai seikka.
Kun keskustelulle tai muulle vuorovaikutukselle merkityksellisiä seikkoja, joista edellä on mainittu muutamia, vertaa keskustelun tai muun vuorovaikutuksen sisältöa, voi kokemuksen myötä vähitellen oppia "lukemaan tilannetta" eli joko tietämään tai arvaamaan, miltä jostakusta toisesta esimerkiksi tuntuu tai mitä kannattaa seuraavaksi sanoa tai tehdä, jotta asiat sujuisivat toivotulla tavalla (joka taas saattaa vaihdella kokijasta toiseen) ja niin edelleen.
Tilanteen lukeminen ei siis ole mikään absoluuttinen asia. Se ei siis ole jokaisen osallistujan kannalta samanlainen. Siksi juuri tilannetta kannattaa opetella lukemaan monen ihmisen kannalta. Se vaatii empatiakykyä ja kykyä nähdä, miten esimerkiksi valtasuhteet tilanteessa vaikuttavat. Toiset ihmiset ovat kohteliaampia kuin toiset ja usein ölisijät, vaikka olisivat väärässä, huutavat kovempaa ja näin jyräävät kohteliaat tai ujot. Vammaisen tai vaikkapa ulkomaalaisen on ehkä vaikea ymmärtää käytettyä kieltä, jolloin sujuvasti kommunikoivalla on mahdollisuus käyttää enemmän valtaa. Näissä tapauksissa kannattaa taas lukea tilannetta ja ottaa huomioon, että toisillekin pitää antaa reilu mahdollisuus. Pakkasesta kannattaa siirtyä lämpimään ja ihmisiä ei kannata kovin kauan pidätellä keskustelussa yöllä tai jouluna, jos heidän tekee mieli nukkua tai mennä kotiin. Työpaikalla ja koulussa käyttäydytään niille vaadittavalla ja sopivalla tavalla ja vaikka kummassakin käyttäydytään kohteliaasti, kuten vaikkapa myös teatterinäytännössä, niin kussakin paikassa käyttäydytään tilanteen vaatimalla tavalla. Teatterissa esimerkiksi taputetaan esityksen jälkeen, mutta koulussa ei opettajalle tunnin jälkeen taputeta (mutta on kiva jos kiität mielenkiintoisesta tunnista). Kaverille puhutaan ehkä toisin kuin vieraalle tai opettajalle, vaikka oltaisiin kaikille kohteliaitakin. Kaverille voi puhua puhekieltä, mutta esitelmää pitäessään ei. Iäkkäälle sedälle ei huudella kadulla "mitä jäbä", vaikka pikkkuveljelle voikin niin tehdä. Kaikki tämä on tilanteen lukemista. Toivottavasti vastaus auttoi pulmassa.


Lisää vastaus

Vastaaja: user5534898