Loss leader hinnoittelu?

Vastaus:

Loss leader -hinnoittelu on markkinointistrategia, jossa tuote tai palvelu myydään tarkoituksella alle kustannusten tai markkinahinnan. Tavoitteena on houkutella asiakkaita ostamaan tämä tuote tai palvelu, ja samalla luoda mahdollisuus myydä muita, kannattavampia tuotteita tai palveluita. Tällä strategialla pyritään lisäämään asiakasvirtaa, kasvattaa markkinaosuutta tai rakentamaan asiakassuhteita.

Esimerkiksi supermarketeissa saatetaan myydä perustuotteita, kuten maitoa tai leipää, hyvin alhaisella hinnalla, jotta asiakkaat tulevat kauppaan ja ostavat myös muita tuotteita, jotka tuottavat paremman katteen. Vaikka alennettujen tuotteiden myynti saattaisi hetkellisesti vähentää voittoja, strategisen suunnittelun avulla yritys voi hyötyä pitkällä aikavälillä asiakassuhteiden ja myynnin kasvusta.

Loss leader -hinnoittelu voi kuitenkin myös olla riskialtista, sillä se voi houkutella asiakkaita vain alennettujen tuotteiden vuoksi ilman aikomusta ostaa muita tuotteita. Tämän vuoksi on tärkeää suunnitella strategia huolellisesti ja analysoida sen vaikutuksia liiketoimintaan.


Lisää vastaus