Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Mikä on organisaatiokaavio?
Vastaus:
Organisaatiokaavio on visuaalinen esitys organisaation rakenteesta ja sen eri osastojen, tiimien tai yksiköiden välisistä suhteista. Se auttaa selkeyttämään organisaation hierarkiaa, rooleja ja vastuuta sekä viestintäkanavia. Organisaatiokaaviot voivat vaihdella yksinkertaisista peruskaavioista monimutkaisempiin malleihin, joissa näkyvät eri toimijat ja heidän suhteensa toisiinsa.
Yleisesti organisaatiokaavioissa käytetään eri muotoisia laatikoita tai ympyröitä, jotka edustavat organisaation eri osastoja tai rooleja. Näiden laatikoiden välissä voi olla viivoja tai nuolia, jotka kuvaavat näiden osastojen tai henkilöiden välisiä suhteita ja yhteistyökuvioita. Organisaatiokaavioita käytetään usein rekrytoinnissa, tiedonvälityksessä ja organisaation kehittämisessä.