Millaisia rikki- ja lyijypäästöjä tulee liikenteessä suomessa?

Suomi

Vastaus:

Suomessa liikenteen rikki- ja lyijypäästöjen määrä on vähentynyt merkittävästi viime vuosikymmeninä, erityisesti tiukentuneiden päästöstandardien ja polttomoottoriteknologian kehityksen ansiosta.

Rikkipäästöt:
Rikkipäästöjä syntyy erityisesti fossiilisten polttoaineiden käytöstä, kuten diesel- ja bensiini-autoista. Rikkipitoisuus on vähentynyt, koska polttoaineiden laadulle on asetettu tiukempia vaatimuksia ja koska monet uudemmat ajoneuvot käyttävät vähärikkisiä polttoaineita. Myös laivojen polttoaineen rikkipitoisuuksia on rajoitettu. Suomessa on siirrytty vähäisempirikkisiin polttoaineisiin, mikä on johtanut rikkipäästöjen vähenemiseen.

Lyijypäästöt:
Lyijypäästöjen osalta tilanne on parantunut huomattavasti sen jälkeen, kun lyijy bensiinin lisäaineena kiellettiin. Suomessa lyijybenzin käyttö loppui käytännössä 1990-luvun alussa, ja sen seurauksena lyijypäästöt liikenteestä ovat vähentyneet merkittävästi. Nykyisin lyijypäästöjä syntyy hyvin vähän, ellei lainkaan, sillä suurin osa liikennepolttoaineista on lyijyvapaita.

Yhteenvetona voidaan todeta, että sekä rikki- että lyijypäästöjen hallinta on parantunut Suomessa liikenteen osalta, ja tämä on ollut suurelta osin seurausta lainsäädännöllisistä toimenpiteistä ja teknologisista edistysaskeleista. Päästöjen tarkka määritys vaihtelee vuosittain ja riippuu muun muassa liikenteen määrästä sekä käytettävistä polttoaineista.


Lisää vastaus