Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Milloin kaupan voi perua?
Vastaus:
Kaupan voi perua useista syistä ja tiettyjen ehtojen mukaisesti. Suomessa kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on yleensä oikeus peruuttaa etämyynnissä tai ovikaupassa (esimerkiksi verkosta tai puhelimitse ostetuissa tuotteissa) tehty kauppa 14 päivän ajan ilman erityistä syytä. Tämä ns. palautusoikeus kattaa useimmat kuluttajatuotteet, mutta on joitakin poikkeuksia, kuten henkilökohtaisesti räätälöidyt tuotteet tai nopeasti pilaantuvat tavarat.
Jos kaupan peruminen tapahtuu myymälässä, myyjä voi tarvittaessa asettaa omat ehtonsa palautukselle, ja käytännöt voivat vaihdella. Yleisintä on, että tuote täytyy olla käyttämätön ja alkuperäisessä pakkauksessaan.
Mikäli haluat peruuttaa kaupan, on syytä tarkistaa myös myyjän palautuspolitiikka erikseen, sillä se voi vaihdella eri yrityksillä. Muista myös ilmoittaa peruutuksesta myyjälle ja ryhtyä tarvittaviin toimiin mahdollisimman pian.