Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Milloin kaupan voi perua?
Vastaus:
Kaupan peruaminen riippuu siitä, mistä kaupasta on kyse ja mihin lainsäädäntöön tai sopimusehtoihin se perustuu. Suomessa kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajia monilla alueilla, mutta säännöt vaihtelevat sen mukaan, onko kyseessä etämyynti, kivijalkakauppa vai jokin muu kaupanteon muoto.
1. Etämyynti (verkkokaupat): Kuluttajalla on yleensä 14 päivän palautusoikeus, jolloin hän voi peruuttaa tilauksen ilman erityistä syytä. Palautusajan laskenta alkaa yleensä siitä päivästä, jolloin asiakas on vastaanottanut tuotteen.
2. Kivijalkakaupat: Kivijalkakaupassa palautusoikeus ei ole automaattinen, ellei kauppa ole erikseen myöntänyt sitä (esimerkiksi joululahjojen palautukset). Kaupat voivat antaa oman palautuspolitiikan, mutta se ei ole lakisääteinen.
3. Sopimukset: Jos olette tehneet sopimuksen (esimerkiksi palvelusopimuksen), peruuttamisoikeus ja ehtoja voivat vaihdella. Lue sopimusehdot huolellisesti.
Mikäli haluat peruuttaa kaupan, on hyvä tarkistaa myyjän palautus- tai peruutuskäytännöt sekä kuluttajansuojalainsäädäntö. Jos olet epävarma, voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan saadaksesi tarkkaa tietoa oman tilanteesi perusteella.