Mitä on loss leader hinnoittelu?

Vastaus:

Loss leader -hinnoittelu on markkinointistrategia, jossa tietty tuote tai palvelu myydään alennettuun hintaan tai jopa tappiolla houkutellakseen asiakkaita ostamaan muita tuotteita tai palveluita. Tämän strategian taustalla on ajatus, että asiakkaat, jotka tulevat ostamaan "loss leader" -tuotteen, saattavat päätyä ostamaan myös muita tuotteita, jotka tuottavat voittoa.

Esimerkiksi elintarvikekaupat saattavat myydä tiettyjä perustuotteita, kuten maitoa tai leipää, erittäin halvalla hinnalla. Kun asiakkaat tulevat kaupasta ostamaan näitä tuotteita, he saattavat samalla ostaa muita kalliimpia tuotteita, kuten lihaa, terveellisiä välipaloja tai muita elintarvikkeita, jolloin kauppa saa voittoa näistä ostoista.

Loss leader -hinnoittelu on yleinen käytäntö erityisesti vähittäiskaupassa, mutta sitä käytetään myös muilla toimialoilla. Tämän strategian riskinä on se, että asiakkaita ei saada ostamaan muita tuotteita tai että tappiolliset myynnit eivät kata hävikkiä, mikä voi vaikuttaa yrityksen talouteen negatiivisesti pitkällä aikavälillä.


Lisää vastaus