Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Mitä on loss leader hinnoittelu?
Vastaus:
Loss leader -hinnoittelu on markkinointistrategia, jossa tuote tai palvelu myydään tarkoituksellisesti alennettuun hintaan, usein alle kustannusten, houkutellakseen asiakkaita ostamaan myös muita, korkeampikatteisia tuotteita tai palveluita. Tavoitteena on kasvattaa myyntiä ja asiakasmäärää, vaikka yksittäinen "loss leader" -tuote ei olisikaan kannattava.
Tämä strategia on yleinen vähittäiskaupassa, erityisesti elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden myynnissä. Esimerkiksi supermarketti voi myydä maidon tai leivän erittäin edullisesti houkutellakseen asiakkaita tulemaan ostamaan myös muita tuotteita, joissa on suuremmat katteet.
Loss leader -hinnoittelu voi myös edistää asiakasuskollisuutta, kun asiakkaat oppivat, että tietyt tuotteet ovat säännöllisesti alennettuja ja he haluavat palata ostamaan niitä. On kuitenkin huomattava, että tämä strategia voi herättää kilpailua ja johtaa hintasodankäyntiin, sekä se voi olla sääntelyn kohteena tietyissä maissa tai toimialoilla.