Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Mitä tarkoitaa ABC-analyysi ?
Vastaus:
ABC-analyysi on inventaarionhallinnan ja analytiikan työkalu, jota käytetään yleisesti varaston tai tuotteiden luokittelussa niiden arvon tai merkityksen perusteella. ABC-analyysissä tuotteet tai resurssit jaetaan kolmeen luokkaan:
1. A-luokka: Tämä luokka sisältää korkeimman arvon tuotteet tai resurssit, jotka edustavat yleensä vain pientä osaa kokonaismäärästä, mutta aiheuttavat suuren osan kokonaisarvosta. Esimerkiksi varastossa voi olla vain muutama kalliimpi tuote, mutta niiden arvo on huomattavasti suurempi kuin muiden tuotteiden.
2. B-luokka: Tämä luokka koostuu tuotteista tai resursseista, jotka ovat keskitason arvon omaavia. Ne ovat tärkeitä, mutta niiden merkitys ja arvo ovat vähemmän kriittisiä verrattuna A-luokan tuotteisiin.
3. C-luokka: Tämä luokka sisältää alemmasta arvosta koostuvat tuotteet tai resurssit, jotka muodostavat suuren osan kokonaismäärästä, mutta niiden yksikköhinta on alhainen. Nämä tuotteet eivät ole yhtä merkittäviä kokonaisuuden kannalta kuin A- ja B-luokan tuotteet.
ABC-analyysin avulla yritykset voivat keskittyä tehokkaammin niiden tärkeimpiin tuotteisiin tai resursseihin, optimoida varastonhallintaa ja parantaa kustannustehokkuuttaan. Analyysi voi myös auttaa suunnittelemaan ostostrategioita ja varaston täydennystä.