Mitä tarkoitaa ABC-analyysi ?

Vastaus:

ABC-analyysi on tietynlainen luokittelu- tai priorisointimenetelmä, jota käytetään yleisesti varastonhallinnassa, projektinhallinnassa ja muissa liiketoimintaprosesseissa. Sen tarkoituksena on jakaa kohteet (esimerkiksi tuotteet, asiakassuhteet tai tehtävät) kolmeen eri kategoriaan sen mukaan, kuinka merkittäviä ne ovat. Nämä kategoriat ovat tyypillisesti:

- A-luokka: Tämä ryhmä sisältää ne kohteet, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä ja arvokkaimpia. Yleensä nämä muodostavat vain pienen osan kaikista kohteista (esim. 10-20 %), mutta niillä on suuri vaikutus kokonaisuuteen (esim. 70-80 % liikevaihdosta tai arvosta).

- B-luokka: Tämä ryhmä sisältää keskitason kohteet, jotka ovat tärkeitä, mutta eivät yhtä kriittisiä kuin A-luokan kohteet. Nämä voivat muodostaa noin 20-30 % kaikista kohteista ja niiden osuus kokonaisarvosta on usein 15-25 %.

- C-luokka: Tämä ryhmä sisältää vähemmän merkittävät kohteet, jotka eivät vaikuta merkittävästi liiketoimintatulokseen. Nämä voivat olla 50-70 % kaikista kohteista, mutta niiden osuus arvosta on vain 5-10 %.

ABC-analyysin avulla yritykset pystyvät keskittymään resurssejaan ja huomiotaan tärkeimpiin kohteisiin, parantaen siten tehokkuuttaan ja päätöksentekoaan. Menetelmää voidaan käyttää monilla eri aloilla, kuten myynnissä, varastonhallinnassa, asiakassuhteissa ja projektinhallinnassa.


Lisää vastaus