Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Mitä tarkoitaa ABC-analyysi ?
Vastaus:
ABC-analyysi on varastonhallinnan ja toimitusketjun suunnittelun työkalu, joka auttaa organisoimaan ja priorisoimaan eri tuotteita tai resursseja niiden arvojen tai tärkeyden mukaan. Se perustuu Pareton periaatteeseen, joka sanoo, että pieni osa käyttökelpoisista tuotteista (esimerkiksi 20%) tuottaa suuren osan (esimerkiksi 80%) kokonaisarvosta tai -tuloista.
ABC-analyysissä tuotteet jaotellaan kolmeen luokkaan:
1. A-luokka: Nämä ovat kaikkein tärkeimmät tuotteet, jotka muodostavat suurimman osan arvosta, vaikkakin ne saattavat olla määrältään pieni osa. A-luokan tuotteet vaativat tiivistä seurantaa ja hallintaa.
2. B-luokka: Nämä tuotteet ovat keskikokoisia, ja niiden arvo on kohtuullinen. Ne eivät ole yhtä kriittisiä kuin A-luokan tuotteet, mutta niitä on kuitenkin tarpeen hallita tehokkaasti.
3. C-luokka: Nämä ovat vähiten arvokkaita tuotteita, jotka muodostavat suuren osan varastosta määrällisesti, mutta vain pienen osan kokonaisarvosta. C-luokan tuotteita voidaan ylläpitää vähemmällä huomiolla ja resurssilla.
ABC-analyysin avulla yritykset voivat optimoida varastohallintoa, varmistaa riittävän varaston saatavuuden ja vähentää varastokustannuksia. Se auttaa myös keskittymään niihin tuotteisiin, jotka vaikuttavat eniten liiketoiminnan kannattavuuteen.