Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Miten lasketaan myynnin indeksi?
Vastaus:
Myynnin indeksi lasketaan vertaamalla nykyisen ajanjakson myyntiä aikaisempaan ajanjaksoon. Indeksin avulla voidaan arvioida myynnin kehitystä. Yleinen kaava myynnin indeksin laskemiseksi on seuraava:
1. Valitse ajanjaksot: Määrittele, mikä on vertailuajankohta (esimerkiksi edellinen vuosi tai kuukausi) ja nykyinen ajankohta (esimerkiksi tämä vuosi tai kuukausi).
2. Laske myynnit: Kerää tiedot myynnistä kummallekin ajanjaksolle. Esimerkiksi, jos vertaat tämän vuoden lokakuuta viime vuoden lokakuuhun, kerää kummankin vuoden lokakuun myyntiluvut.
3. Laske indeksi: Käytä seuraavaa kaavaa:
[
Myynnin,indeksi = left( frac{Nykyinen,ajanjakso,myynti}{Vertailuajankohdan,myynti} right) times 100
]
4. Tulkitse tulos:
- Jos indeksi on yli 100, myynti on kasvanut verrattuna vertailuajankohtaan.
- Jos indeksi on alle 100, myynti on laskenut.
- Jos indeksi on tasan 100, myynti on pysynyt ennallaan.
Esimerkki:
- Vertailuajankohdan myynti: 50 000 euroa
- Nykyisen ajanjakson myynti: 60 000 euroa
Indeksi lasketaan seuraavasti:
[
Myynnin,indeksi = left( frac{60,000}{50,000} right) times 100 = 120
]
Tässä esimerkissä myynti on kasvanut 20 % verrattuna edelliseen ajanjaksoon.