Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Miten saada verokotti?
Vastaus:
Verokortin saaminen Suomessa on melko suoraviivaista. Verokortti kertoo työnantajallesi, kuinka paljon veroja tulee pidättää palkastasi. Seuraavat askeleet auttavat sinua saamaan verokortin:
1. Tee veroilmoitus: Jos olet uusi verovelvollinen tai sinulla on muuttuneita tuloja, ole hyvä ja ilmoita niistä verottajalle. Veroilmoitus tehdään yleensä keväällä, mutta voit muuttaa tietojasi myös muulloin.
2. Lisätiedot: Tarvittaessa verottaja voi pyytää lisätietoja tuloistasi, vähennyksistä tai muista verotukseen liittyvistä asioista.
3. Verokortin tilaaminen: Voit tilata verokortin sähköisesti Verohallinnon verkkosivuilta, tai vaihtoehtoisesti voit käydä paikallisessa verotoimistossa. Tarvitset henkilökohtaiset tietosi, kuten henkilötunnuksen.
4. Verokortin saaminen: Kun verottaja on käsitellyt hakemuksesi, saat verokorttisi. Voit saada sen joko postitse tai ladata sen sähköisesti.
5. Työnantajalle toimittaminen: Kun saat verokortin, muista toimittaa se työnantajallesi, jotta he voivat pidättää oikean määrän veroja palkastasi.
Muista, että verokortti on voimassa yleensä kalenterivuoden. Jos tilanteesi muuttuu (esimerkiksi saat uuden työn tai tulojesi määrä muuttuu merkittävästi), kannattaa tarkistaa ja mahdollisesti tilata uusi verokortti.