Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
OPPIMISEN TEOREETTISET LAINALAISUUDET HAHMOTUS?
Vastaus:
Oppimisen teoreettiset lainalaisuudet viittaavat niihin periaatteisiin ja malleihin, jotka kuvaavat, miten ihmiset oppivat, miten oppimisprosessit tapahtuvat ja mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen. Tässä on joitakin keskeisiä teoreettisia näkökulmia ja lainalaisuuksia oppimisessa:
1. Behaviorismi:
- Perustuu siihen, että oppiminen on käyttäytymisen muutosta ja että siihen vaikuttavat palkkiot ja rangaistukset.
- Keskeisiä teoreetikot: B.F. Skinner, John Watson.
- Esimerkkejä: klassinen ehdollistuminen (Pavlov) ja operantti ehdollistuminen (Skinner).
2. Kognitiivinen oppiminen:
- Korostaa mielen sisäisiä prosesseja, kuten ajattelua, muistamista ja ongelmanratkaisua.
- Oppiminen nähdään tiedon hankintana, käsittelynä ja varastoinnina.
- Keskeisiä teoreetikot: Jean Piaget, Jerome Bruner.
- Esimerkkejä: kognitiivinen kartta, sosiaalinen oppiminen (Bandura).
3. Constructivismi:
- Oppiminen nähdään aktiivisena ja sosiaalisena prosessina, jossa oppija rakentaa omaa ymmärrystään kokemustensa ja vuorovaikutuksen avulla.
- Keskeisiä teoreetikot: Lev Vygotsky, John Dewey.
- Esimerkkejä: "oppiminen tekemällä", ongelmakeskeinen oppiminen.
4. Sosiaalinen oppiminen:
- Painottaa, että oppiminen tapahtuu sosiaalisessa kontekstissa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
- Keskeisiä teoreetikot: Albert Bandura.
- Esimerkkejä: mallin kautta oppiminen, sosiaalinen malli.
5. Humanistinen oppiminen:
- Korostaa oppijan henkilökohtaista kasvua, itseohjautuvuutta ja kokemuksia.
- Keskeisiä teoreetikot: Carl Rogers, Abraham Maslow.
- Esimerkkejä: kokemuksellinen oppiminen, itseohjautuva oppiminen.
6. Neurotieteellinen lähestymistapa:
- Tutkii oppimisen ja aivojen välisiä suhteita, miten aivojen rakenteet ja toiminta vaikuttavat oppimisprosessiin.
- Esimerkkejä: muistin mekanismit, neuroplastisuus.
Jokaisella näistä näkökulmista on omat käsitteensä, lähestymistapansa ja sovellutuksensa käytännön oppimiseen. Yhdistämällä eri teorioita voidaan kehittää monipuolisempia ja tehokkaampia oppimisstrategioita.