Mikä on kontekstuaalinen kasvatusnäkemys?

Merkitykset

Vastaus:

Kontekstuaalinen kasvatusnäkemys tarkoittaa lähestymistapaa, jossa oppimista ja kasvatusta tarkastellaan laajemmassa sosiaalisessa, kulttuurisessa ja historiallispoliittisessa kontekstissa. Tämä näkökulma korostaa, että oppiminen ei tapahdu tyhjössä, vaan se on sidoksissa ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin, perheeseen ja muihin sosiaalisiin suhteisiin.

Kontekstuaalisen kasvatuksen keskeisiä piirteitä ovat:

1. Sosiaalisuus ja vuorovaikutus: Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ja sosiaaliset suhteet ovat keskeisiä oppimisprosessissa.

2. Kulttuuriset tekijät: Kasvatus ja oppiminen muotoutuvat kulttuuristen käytäntöjen, arvojen ja normien mukaan. Erilaisissa kulttuureissa voitaisiin ymmärtää ja lähestyä oppimista eri tavoin.

3. Yksilön tausta: Oppijoiden aiemmat kokemukset, tiedot ja oletukset vaikuttavat siihen, miten he oppivat ja ymmärtävät uusia asioita.

4. Konteksti ja ympäristö: Oppimisympäristön fyysiset ja sosiaaliset olosuhteet sekä oppimisprosessin konteksti (esimerkiksi koulun ilmapiiri) vaikuttavat oppimistuloksiin.

Kontekstuaalinen kasvatusnäkemys edistää oppimista, joka on merkityksellistä ja liittyy oppijan omaan elämään ja kokemuksiin, ja se auttaa ymmärtämään, että oppiminen on monimutkainen prosessi, johon vaikuttavat monet tekijät.


Lisää vastaus

Liittyvät vastaukset

Mitä tarkoittaa kontekstuaalinen johtamisen perusideologia?
Mitä tarkoittaa kasvatusnäkemys?
Minkälaista on kontekstuaalinen ohjaus kasvatuksessa ?
Mitä tarkoittaa kontekstuaalinen?
Mikä on kasvatusnäkemys?
Mitä tarkoittaa kasvatusnäkemys?
Mikä on kontekstuaalinen?
Mitä tarkoittaa kontekstuaalinen tekijä?

Liittyvät aiheet

kontekstuaalinen kasvatusnäkemys